Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Tunnus: Salasana:

Kirjoittaja Aihe: Kanin totuttaminen käsittelyyn & luottamus  (Luettu 2324 kertaa)

Agree

• Profiili
Kanin totuttaminen käsittelyyn & luottamus
« : Helmikuu 19, 2013, 02:16:59 ip »

Hei!
Meille tuli noin kolme viikkoa sitten kaksi kania. Sopeutuivat uuteen kotiin älyttömän hyvin ja olivat jo ensimmäisenä päivänä tutkimassa innokkaasti paikkoja eikä minua tai avomiestäni arastelleet yhtään.
Olemme totuttaneet kaneja silitellen ja siten, että saavat kiivetä syliin hakemaan herkun jne. Silittelyyn ovat tottuneet ja tulevat usein kerjäämään rapsutuksia. Nyt olisi kuitenkin sen sylittelyn aika. Kanit pitäisi saada nostettua syliin, jotta kynnet voisi leikata + tietenkin tarkistaa peruskunto. Itse vaan pelkään, että ne menettävät välittömästi sen luottamuksen joka meihin on jo syntynyt. Etenkin, kun olen itse epävarma nostostani ja pelkään, että kani loukkaantuu ja alkaa pelkäämään minua suuresti. Takana on jo muutama onnistunut ja epäonnistunut nostoyritys. Usein käy niin, että kani pääsee puikahtamaan karkuun ennen kun ehdin edes kunnolla ottaa siitä kiinni. Eivät siis ryntäile päättömästi ja pelokkaasti sen jälkeen karkuun vaan ns. siirtyvät vähän kauemmaksi ja hetken päästä tulevat takaisin viereeni.
Olen katsellut paljon videoita kanin oikeaoppisesta nostamisesta, mutta niistä ei tunnu olevan paljoa apua, koska niiden videoiden kanit eivät todellakaan puikahtele karkuun tai ala rimpuilemaan. Tiedän oikeaoppisen otteen, mutta ongelma on se, että en ehdi ottaa sitä ennen kun kani on jo jatkanut matkaansa.

Mikä olisi seuraava askel silittelyn jälkeen? Miten tästä kannattaa edetä? Miten välttää kanin luottamuksen menetys?  ???
Kirjattu

siirilydia

• Profiili
    • Pupublogi: Karvakorvat ja Kokki
Vs: Kanin totuttaminen käsittelyyn & luottamus
« Vastaus #1 : Helmikuu 19, 2013, 03:11:19 ip »

Saaliseläin otetaan kiinni lujin ja varmoin ottein, kania ei hipaista ja varovasti oteta syliin jos se on epävarma, vaan rauhallisesti käsi lähelle (ei tarvitse hidastella kuitenkaan) ja samantien vaan kiinni ja nosto. Toki tulee lähestyä sellasesta suunnasta että kani sinut näkee, kanin näkökenttä onkin hyvin laaja mutta suoraan taakse, suoraan eteen ja suoraan ylös se ei ulotu. Hieman kun sivuttaissuunnasta lähestyy varmistetaan se, että kani on sinut nähnyt eikä säikähdä äkkinäistä kosketusta. Otteen tulee olla sen verran luja että kani siinä pysyy vaikka rimpuilisikin.

Jos se kani rimpuilee tai menee pakoon lujasti niin se toinen käsi pepun alle - nostotyyli ei varmaankaan onnistu, tällöin itte oon vaan "raa-asti" laittanut kädet kylkien ympärille. Kani nostetaan samantien rintaa vasten, arka kani saattaa alkaa potkimaan tosi lujastikin käsiä jotka on kylkien ympärillä. Kun pepun tukee samantien niin on kanillakin turvallisempi olo. Ne oikeat, itselle luontevat ja kanille turvallisen tuntuiset otteet löytää kyllä kokeilemalla. Itse pidän kania sylissä niin että peppu on ikäänkuin kainalossa, rintaa vasten tuettuna, tähän tyyliin:

Aluksi saattaa olla hankalaa ja naarmuilta tuskin vältytään, mutta harjoitus tekee mestarin. Kanin käsittelyyn oppii melko nopeasti ja sen jälkeen se tuleekin jo luonnostaan. Kanin ja esim. koiran käsittelyssä on juuri se ero että kani on saaliseläin ja koira ei. Minun isäpuoleni jolla paljon koirista kokemusta, kummastelikin yksi päivä että miten ihmeessä osasin nostaa hänen kanan niin nätisti syliin (kana oli vielä suht. ihmistä vierastava tapaus), totesin vaan että samalla periaatteella mennään kuin kanin kanssa, ei anneta mitään hämmentäviä viestejä eläimelle elekielellään, vaan varmasti mennään luo ja kopataan syliin tukevalla otteella, ei sen kummempaa. Sanoisin että siinä syliin nostossa henkinen puoli on se vaikeampi osa, että ei pelästy rimpuilua ja osaa pysyä varmana eikä säikytä eläintä.

Ja jos se luottamus nyt sattuisi menemään, että kani menee pakoon ja syliin nostaminen epäonnistuu, niin voin sanoa että ei se kani sitä kauaa jaksa muistella pahalla kun tarjoat sille vaikka porkkanaa sylistä ;) Aluksi saatetaan toki mököttää että mitäs tää tämmönen on, kun yhtäkkiä syliin nostellaan, mutta kyllä se nopeasti yleensä oppii että sylissä ei ole mitään pahaa, ja sieltäkin pääsee ajallaan pois, normaali elämä jatkuu jne.
Kirjattu
Aktiivista estehypyn harrastusta useamman pupujussin kera, lisäksi pienimuotoista estekanikasvatuksen aloittelua. Menossa mukana pari itämaista kissaa. :)

http://siisinkarvakorvat.blogspot.fi/

Hanse

• Oma kani (älä kopioi !)
    • Profiili
« Vastaus #2 : Helmikuu 20, 2013, 01:28:05 ip »

Mulla on itellä yks kani joka saa huomiota aika paljon vaikka elää yksin .. Suositteen antamaan tasapuolista huomiota ja aika paljon .. Muuten niistä tulee arkoja ja pahoja käytös tapoja esim. Pureminen .
Kirjattu
Hanse

Agree

• Profiili
« Vastaus #3 : Helmikuu 22, 2013, 02:52:45 ip »

Kiitos paljon siirilydia!  :) Valaisi kyllä hyvin tuo viestisi. Nyt noiden nostamisessa ei olekkaan enää mitään ongelmia lukuunottamatta pieniä alkurimpuiluja. Jopa kynsien leikkaus sujuu hyvin, eivätkä ole operaation jälkeen moksiskaan kunhan vaan saavat herkut. Minulla tosiaan on aina ollut koiria, joten ongelma taisikin piillä siinä, että oletin kanien käsittelyn sujuvan samalla tapaa. Nythän tässä tuntee itsensä ihan hölmöksi.  ::)

Hanse: Tottakai käsitellään, sylitellään ja silitellään kumpaakin ihan tasapuolisesti.
Kirjattu

Hanse

• Oma kani (älä kopioi !)
    • Profiili
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2013, 02:55:25 ip »

Agree // Se on hyvä :)) .. Koska tunnen aika paljon sellaisia jotka jättää kanin huomioimatta ja sitten ne syyttää sitä kania kun ne ovat arkoja :/ .. Minusta kania ei saisi ottaa jos ei osaa antaa huomiota :/ .. En meinaa teitä vaan niitä tuttujani joille olen koittanut järkeä takoa päähän :/.
Kirjattu
Hanse

siirilydia

• Profiili
    • Pupublogi: Karvakorvat ja Kokki
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2013, 05:38:34 ip »

Kiva kuulla että viestistäni oli apua :)
Kirjattu
Aktiivista estehypyn harrastusta useamman pupujussin kera, lisäksi pienimuotoista estekanikasvatuksen aloittelua. Menossa mukana pari itämaista kissaa. :)

http://siisinkarvakorvat.blogspot.fi/

Iina

• Profiili
« Vastaus #6 : Toukokuu 06, 2013, 04:20:45 ap »

Sama homma, toi autto kyllä todella paljon! ;) Kynsien leikkaamisen jälkeen söi vain puolet herkuista, mitä jo suuresti ihmettelin. Sitten kun mentiin ulos, herra meni ulkohäkkinsä alle makaamaan, eikä suostunut tulemaan pois! Ja siis siellä se ei ole koskaan aikaisemmin viihtnyt, ainakaan mitenkään erikoisemmin. Taisi olla pientä mielen osoittamista. Sitten sain sen sieltä pois ja toin sisälle, niin söi loputkin ruuat.
Kirjattu

Summer

• Vauva-Peppi
    • Profiili
« Vastaus #7 : Toukokuu 06, 2013, 11:39:20 ip »

Meilläkin osoitetaan mieltä välillä kynsien leikkuusta ym, paukutetaan jalkaa ja juostaan aitaukseen mököttämään että "envarmanatuupoisenkäsyömitään!!"

Kani kannattaa myös totuttaa siihen, että käännetään selälleen. Mä teen näin aina kun leikkaan kynnet. Istun silleen, että saan jalat hieman kulmaan jotta kani ei joudu täysin selällään makaamaan ja sitten vaan nipsnaps. Yleensä tää asento vaatii hieman totuttelua ja joskus saan jopa 10 kertaa kääntää kanin takaisin oikein kun alkaa ketuttaa. Tosin kannattaa varoa aluksi ettei saa monosta, olikohan se Dumbsis kun aikanaan monotti mua kunnolla suoraan rinnuksille ihan täysillä (onneks oli super size brat päällä niin ei sattunu  ;D).
Kirjattu
Meillä asustaa: Risteytys Peppi & Kääpiöluppa Banderosa "Örkkis"